Programunk célja:
Fejlettségi szinten alapuló egyéni képességfejlesztés, egy önvezérelt fejlődési folyamat segítése.
Feladatunk:
A megismerés:
Elsősorban megfigyeléssel, a gyermek hétköznapi, természetes tevékenysége, elsősorban a játék során történik. Szükség esetén bizonyos gyermekeknél, bizonyos területen, elsősorban a saját kiadványainkban található más módszert, eszközt is alkalmazunk a megismeréshez. A megismerés (mérés) minden esetben tudatos, célirányos, tervszerű. A megismeréssel nyert adatokat elemezzük. Az életkori mutatókat alapul véve megállapítjuk, mely részképesség területeken fejlett a gyermek, s önmagához képest, tanköteles korban a kimenethez képest is, hol van a gyermeknek lemaradása. Feltárjuk a lemaradás okát. Az elemzett adatok alapján fejlesztési tervet készítünk minden gyermekről.
A fejlesztés:
A megismerés-fejlesztés stratégiai lépései
A pedagógus feladata
Tudatos gyermekismeret
- tényszerű, objektív adatgyűjtés, mérés eredménye
Óvodában a mérés legfontosabb eszköze a megfigyelés.
1. Adatgyűjtés
Megismerés : Bemenet
Megismerés : Folyamatkövetés
Fejlettségi szint megállapítása: A gyermek önmagához mért fejlettségének, fejlődésének nyomon követése rendszeres időnként (3 havonta)
Módszer: megfigyelés
Eredmény: Konkrét adatok a gyermekről, gyermekismeret
Eszköz: A képességek ,fejlettségi szintek rendszere ( 2.-6. kötet )
Megismerés: Kimenet
Cél: a kimeneti szinthez viszonyított fejlettség megállapítása
Szeptember-október: A nagyobb lemaradás megállapítása
December-január: A beiskolázás, szakemberhez irányítás
Április-május: Kimeneti eredmény, pedagógiai eredményesség
Eltérés megállapítása: egyéni, csoport szinten
Módszer: megfigyelés
Eredmény: Iskolakészültség megállapítása
Eszköz: Kimenet – Iskolakészültség ( 7. kötet )
2. Elemzés:
Adatgyűjtés után, fejlesztési terv készítése előtt
Módszer: Adatok elemzése, a fejlett, fejlesztendő területek meghatározása (egyéni adatok feldolgozása, elemzése, ok-keresés, csoport összesítés, átlag, eltérés számítás
Eredmény: A gyermek fejlett, fejlesztendő képességterületeinek ismerete
Eszköz: Elemző táblázatok (1.-7. kiadványokban)
3. Tervezés
Elemzés után, fejlesztés előtt
Módszer: Adott gyermek aktuális fejlettségi szintjének megfelelően egyéni fejlesztési terv elkészítése, a fejlesztendő képességterületek meghatározása, a szenzitív időszakok, figyelembe vétele. Csoport feladatok meghatározása
Eredmény: A fejlesztés területeinek meghatározása
Eszköz: Fejlesztési terv táblázat
4 Fejlesztés
Program specifikus: tevékenységek eszközként kezelése
Módszer: Évszakhoz, jeles naphoz kapcsolódó ütemterv szerinti szervezett tevékenységek, speciális képességfejlesztő tevékenységek
Gyakoriság: naponta
Eredmény: A gyermek fejlődésének segítése, fejlődés
Eszköz: Adott képességterületeket fejlesztő tevékenységek Kiadványok 8-11. kötet
4. Értékelés
Az elért eredményekre épített újabb, magasabb szintű folyamat indítása egyéni szinten, összesítés alapján csoport szinten
Módszer: Átgondoljuk az elért eredményeket, a fejlődést nyomon követjük
Gyakoriság: program szerint -3 havonta és június 30- ig.
Eredmény: Naprakész ismeret a gyermekek fejlettségi szintjéről, a változásokról, az eredményekről.
Eszköz: Fejlettségi szintek rendszere 1.-7. kötet
A rendszer működtetésének pozitívumai
4028-Debrecen, Kuruc utca 16-42.
+36 52 415-261
kuruc@ovoda.debrecen.hu
Az oldalt a Debszoftver.hu készítette