Megismerés fejlesztés

Programunk célja:

Fejlettségi szinten alapuló egyéni képességfejlesztés, egy önvezérelt fejlődési folyamat segítése.

Feladatunk:

  • a gyermek megismerése
  • önmagához mért optimális fejlesztése

A megismerés:

Elsősorban megfigyeléssel, a gyermek hétköznapi, természetes tevékenysége, elsősorban a játék során történik. Szükség esetén bizonyos gyermekeknél, bizonyos területen, elsősorban a saját kiadványainkban található más módszert, eszközt is alkalmazunk a megismeréshez. A megismerés (mérés) minden esetben tudatos, célirányos, tervszerű. A megismeréssel nyert adatokat elemezzük. Az életkori mutatókat alapul véve megállapítjuk, mely részképesség területeken fejlett a gyermek, s önmagához képest, tanköteles korban a kimenethez képest is, hol van a gyermeknek lemaradása. Feltárjuk a lemaradás okát. Az elemzett adatok alapján fejlesztési tervet készítünk minden gyermekről.

A fejlesztés:

  • évszakhoz, jeles napokhoz, ünnepekhez kapcsolódva ütemtervszerűen
  • speciális képességfejlesztő tevékenység során történik, napi gyakorisággal

A megismerés-fejlesztés stratégiai lépései

  • 1. Adatgyűjtés
  • 2. Elemzés
  • 3. Tervkészítés
  • 4. Fejlesztés
  • 5. Értékelés

A pedagógus feladata

Tudatos gyermekismeret

- tényszerű, objektív adatgyűjtés, mérés eredménye

Óvodában a mérés legfontosabb eszköze a megfigyelés.

  • - A gyermek számára játék, természetes tevékenység.
  • - A pedagógus számára tudatos, tervszerű célirányos feladat.
  • - Bizonyos esetekben más mérőeszközök, (saját mérőeszközeink használata 1.- 7. kötet), külső szakemberhez irányítás

1. Adatgyűjtés

Megismerés : Bemenet

  • Anamnézis ( óvodába lépéskor)
    - Módszer: Interjú
    -Eredmény: A gyermek előtörténetének az ismerete
  • Beilleszkedési tapasztalatok (Óvodába lépést követő 3. hónapig)
    - Módszer: Megfigyelés
    - Eredmény: A gyermek fejlettségének ismerete óvodába lépéskor
  • - Eszköz: A megismerés első lépései (1. kötet)

Megismerés : Folyamatkövetés

Fejlettségi szint megállapítása: A gyermek önmagához mért fejlettségének, fejlődésének nyomon követése rendszeres időnként (3 havonta)

Módszer: megfigyelés

Eredmény: Konkrét adatok a gyermekről, gyermekismeret

Eszköz: A képességek ,fejlettségi szintek rendszere ( 2.-6. kötet )

Megismerés: Kimenet

Cél: a kimeneti szinthez viszonyított fejlettség megállapítása

Szeptember-október: A nagyobb lemaradás megállapítása

December-január: A beiskolázás, szakemberhez irányítás

Április-május: Kimeneti eredmény, pedagógiai eredményesség

Eltérés megállapítása: egyéni, csoport szinten

Módszer: megfigyelés

Eredmény: Iskolakészültség megállapítása

Eszköz: Kimenet – Iskolakészültség ( 7. kötet )

2. Elemzés:

Adatgyűjtés után, fejlesztési terv készítése előtt

Módszer: Adatok elemzése, a fejlett, fejlesztendő területek meghatározása (egyéni adatok feldolgozása, elemzése, ok-keresés, csoport összesítés, átlag, eltérés számítás

Eredmény: A gyermek fejlett, fejlesztendő képességterületeinek ismerete

Eszköz: Elemző táblázatok (1.-7. kiadványokban)

3. Tervezés

Elemzés után, fejlesztés előtt

Módszer: Adott gyermek aktuális fejlettségi szintjének megfelelően egyéni fejlesztési terv elkészítése, a fejlesztendő képességterületek meghatározása, a szenzitív időszakok, figyelembe vétele. Csoport feladatok meghatározása

Eredmény: A fejlesztés területeinek meghatározása

Eszköz: Fejlesztési terv táblázat

4 Fejlesztés

Program specifikus: tevékenységek eszközként kezelése

Módszer: Évszakhoz, jeles naphoz kapcsolódó ütemterv szerinti szervezett tevékenységek, speciális képességfejlesztő tevékenységek

Gyakoriság: naponta

Eredmény: A gyermek fejlődésének segítése, fejlődés

Eszköz: Adott képességterületeket fejlesztő tevékenységek Kiadványok 8-11. kötet

4. Értékelés

Az elért eredményekre épített újabb, magasabb szintű folyamat indítása egyéni szinten, összesítés alapján csoport szinten

Módszer: Átgondoljuk az elért eredményeket, a fejlődést nyomon követjük

Gyakoriság: program szerint -3 havonta és június 30- ig.

Eredmény: Naprakész ismeret a gyermekek fejlettségi szintjéről, a változásokról, az eredményekről.

Eszköz: Fejlettségi szintek rendszere 1.-7. kötet

A rendszer működtetésének pozitívumai

  • Felöleli a képességek teljes rendszerét
  • Bemenettől- kimenetig, és azon túl is nyomon követi a gyermek fejlődését
  • Tartalmazza a képességek fejlettségi szintjének rendszerét
  • A képességek fejlettségi szintjének rendszere:
    a megfigyelés eszköze
    a gyermekek nyilvántartó eszköze
    közös monitor a gyermek fejlődésének nyomon követéséhez
Lépjen velünk kapcsolatba elérhetőségeinken!

4028-Debrecen, Kuruc utca 16-42.
+36 52 415-261
kuruc@ovoda.debrecen.hu

Az oldalt a Debszoftver.hu készítette